La Tana


Telefoontap
oktober 18, 2011, 11:27 pm
Filed under: Democratie, Italië, persvrijheid | Tags: , , ,

Nog geen twee dagen na de ‘occupy’ demonstratie van rond de 200.000 mensen in Rome, waarin een paar honderd woeste ‘Black-Blockers’ de media en politieke aandacht opeisen, publiceert de krant La Repubblica in al dit rumoer een telefoontap van een gesprek tussen premier Berlusconi en Valter Lavitola, een ondernemer uit Salerno.

Lavitola verblijft volgens de laatste berichten in Panama, op de vlucht voor de Italiaanse Justitie vanwege zijn betrokkenheid bij het nogal duizelingwekkende circus van pooiers en drugshandelaren dat Berlusconi om zich heen heeft verzameld.

In het telefoongesprek dat plaatsvond in oktober 2009 roept Berlusconi op tot een “echte revolutie”. Het gesprek is afgetapt op last van de rechtbank in Pescara in verband met een onderzoek naar de fondsen van het blad Avanti. Het gesprek staat op een cd en maakt deel uit van de openbare stukken in de rechtszaak.

Uit het telefoongesprek, zoals gepubliceerd door Repubblica:

B. “Ik tel niet mee… Hoe belangrijk denk je dat ik ben… Heb je gezien dat het Constitutionele Hof heeft gezegd dat ik precies ben als de andere ministers… en dus geen andere bescherming nodig heb… Laten we het duidelijk stellen, de situatie in Italië is als volgt: de mensen tellen geen reet… Het parlement telt geen reet… We zijn in de greep van linkse rechters, zowel wat het straf- als het civiele recht betreft, ze steunen op Dagblad La Repubblica en alle linkse kranten en de buitenlandse pers…

L. “Ze hebben ons bij de ballen…”

B. “En dan, als er in het parlement iets wordt besloten waar links het niet mee eens is komt de President van de Republiek tussenbeide en laat het voorlopig niet uitvoeren… zoals met de wet op de telefoontaps… dan gaat alles naar de Hoge Raad, die ze hebben bezet, en met elf rechters wijzen ze het af. Berlusconi staat voor schut, wordt getiranniseerd, als hij naar de rechtbank gaat om gerechtigheid te vragen omdat ze hem hebben uitgemaakt voor hansworst… Berlusconi gaat naar Messina, werkt de hele ochtend om de huizen weer op te bouwen, gaat naar de kerk en staat drie uur op zijn benen voor de lijkkisten, met dat been dat hem pijn doet. Omhelst iedereen die hij moet omhelzen omdat ze geliefden hebben verloren etcetera… Dan gaat hij van de kerk naar zijn auto en daar wordt hij omringd door 15 jongeren aan de ene en aan de andere kant die hem zeggen “moordenaar”, “klungel”, “schande”, “ga weg” “ga naar huis”, en er gebeurt helemaal niets. Ik ga naar een advocaat en zeg “ik wil deze types aanklagen” en de advocaat zegt “u wilt alleen maar geld en tijd verliezen”. En dan wanneer Berlusconi wordt aangevallen door de pers, ik zeg niet dat ik een aanklacht indien, maar ik vraag simpelweg een schadevergoeding om deze kranten te laten inzien dat ze niet zo kunnen doorgaan, en zich onbewapend richt tot die civiele magistratuur die hem vijandig is gezind en daar zegt “als ik bij toeval een eerlijke rechter vind en de zaak win, wat ik dan aan schadevergoeding mee naar huis neem aan een liefdadigheidsinstelling zal geven” … ze je zeggen dat er geen persvrijheid is, dat hij een dictator is en ze brengen het Europese parlement er toe te discussiëren en stemmen over de persvrijheid in Italië… dan begrijp je dat in deze situatie: of ik treed af, wat ook een mogelijkheid zou zijn gezien ik me niet zo goed voel en waar ik over nadenk, of we maken revolutie, maar de echte revolutie… We brengen miljoenen mensen op straat, we elimineren het gerechtshof in Milaan, we bezetten La Repubblica, dat soort dingen, er is geen alternatief…”

L. “President, als u me toestaat, laten we de eerste optie vergeten om een of twee redenen: een, het land wordt zo kapot gemaakt, twee ze snijden u in fijne plakjes zoals die… hoe heet ’t ook weer… de bresaola wordt dubbeldik, en niet alleen u, iedereen die…“

B. “We zien elkaar vrijdag, ciao”.

L. “Een kus, bedankt, goede reis”.

1 reactie so far
Plaats een reactie

Lees de analyse van Giovanna cosenza in haar blog dIS.AMB.IGUando (staat bij mij hoog in de blogroll) dat alle ex Berlusconi stemmers die inmiddels klaar waren om hem af te schreven uit gebrek aan vertrouwen door deze taps hem weer als de slachtoffer gaan zien en dus blijven steunen. Ik vrees dat voor velen dit wel zal gelden, maar ben blij dat we weten dit met taps. alleen, we wisten dit allemaal ook zonder taps en degenen die het niet wisten of niet wilden weten laten zich niet overtuigen door zomaar een tap. Count your blessings.

Reactie door mammamsterdam




Geef een reactie

