La Tana


Befana buffone

En zo had ik ineens RTL-Boulevard over de vloer. Daar ging nogal wat aan vooraf. Een eerste poging me te interviewen werd als gevolg van de dikke, prachtige sneeuwbuien van 6 januari afgeblazen. Mogelijk had de befana daar een hand in?

Het team van RTL was in de IJ-tunnel blijven steken waar de auto’s niet meer uit kwamen omdat ze steeds terug gleden, de tunnel in. De files die tot na middernacht rond Amsterdam stonden werden de dag erna door nieuwslezers verlekkerd ‘verkeersinfarct’ genoemd. Dat geweldige woord hoorde ik niet eerder.

Affijn. Het interview vond uiteindelijk plaats op een te vroeg tijdstip, en omdat ik meer snap van inhoud dan van beeld: met kreukels en ongekamde haren. (oeioei, en dat op TV!). Na het interview kreeg ik ineens grote last van anti-peristaltische oprispingen (het authentiek Noord-Hollandsche Jan-Smit-Virus?).

In het interview vertelde ik wat Antonio Ingroia me de dag ervoor antwoordde. Ook Lirio Abbate en Nicola Gratteri had ik gebeld. De eerste is een van de belangrijkste onderzoeksrechters in Palermo. De tweede is een journalist die nog in leven is omdat en nadat politie net op tijd een bom onder zijn auto voor zijn huis vandaan had geplukt. Dat was mogelijk omdat mafiosi spraken over een aanslag terwijl ze werden afgeluisterd. Als het aan Silvio B. en zijn regerings-kornuiten ligt, dan is dat in de toekomst niet meer mogelijk, omdat er dan -jawel, nog een nieuw wetje- pas afgeluisterd mag worden als de schuld van een verdachte al vaststaat, wat de omgekeerde wereld is voor de gerechtelijke onderzoekers. En het kan leiden tot fataliteiten, leert het verhaal van Abbate. Boter na de vis, dat snapt U vast ook wel. De derde is een van de belangrijkste onderzoeksrechters in Reggio Calabria. De stad waar de spanningen hoog zijn opgelopen na het ontploffen van een bom voor de rechtbank. Het moet niet uitdraaien op een militaire confrontatie tussen de staat en de ‘ndrangheta, want de ‘ndrangheta heeft heel veel wapens van groot kaliber zoals bazooka’s.

Bram Moszkowicz’s redenen om te twijfelen aan mijn verhaal zijn waarschijnlijk te wijten aan gebrekkige kennis van de Italiaanse georganiseerde misdaad en de vele vervlechtingen met lokale, regionale en landelijke Italiaanse politiek. Maar het kan ook een perspectief-kwestie zijn. Of loyaliteit? Of misschien is Bram gewoon een buffone.

1 reactie so far
Plaats een reactie

Wat je zei weet ik niet want ik was zo verbaasd om jou weer terug te zien na al die jaren.
Leuk en groetjes en hoop dat jij ook nog weet wie ik ben.
Ardi

Reactie door Ardi Dieleman




Geef een reactie

